Mohd Aizan Mohd Nor, | 28 Okt 2013 |
Bajet 2014 yang amat dinanti-nantikan itu sudahpun dibentangkan. Ramai menggelar belanjawan kali ini sebagai ‘Bajet GST’ dan ‘Bajet Gula’ merujuk kepada cadangan pelaksanaan sistem GST bermula pada tahun 2015 dan pemansuhan subsidi gula mulai Sabtu lepas. Jika ditinjau dari dua sudut ini, Bajet 2014 jelas sebuah belanjawan yang berani kerana ia cuba untuk tidak populis.
Mungkin ini adalah cerminan keyakinan Perdana Menteri dengan mandat baru beliau pada PRU13 yang lalu khususnya daripada Malaysia Timur.
Sekilas pandang, Bajet 2014 tampak lebih mesra Sarawak dan Sabah.
Berikut adalah projek-projek utama yang dikhususkan untuk Malaysia Timur dalam pembentangan Bajet 2014 yang lepas:
1. RM850 juta untuk kabel dasar laut bagi peningkatan capaian internet di Sarawak dan Sabah
2. RM500 juta untuk Lebuhraya Pan-Borneo
3. RM331 juta untuk penyeragaman harga barangan di Sarawak dan Sabah
4. RM312 juta untuk menaiktaraf beberapa lapangan terbang termasuk di Sarawak dan Sabah
5. RM130 juta untuk subsidi pengangkutan udara luar bandar di Sarawak dan Sabah
6. RM75 juta untuk bantuan tangki air di Sarawak
7. RM50 juta untuk kerja pengukuran dan pengesahan tanah adat bumiputera Sarawak dan Sabah
8. RM30 juta untuk 60 buah Kedai Rakyat 1 Malaysia di Sarawak dan Sabah
9. 2 buah RTC untuk Sarawak dan Sabah
10. 1 buah UTC di Sarawak
Secara keseluruhan, projek-projek di atas berjumlah sekurang-kurangnya RM2.3 bilion. Jelas, suatu peruntukan yang lebih besar berbanding tahun-tahun sebelum ini. Tentunya rakyat Sarawak bersyukur kepada Allah atas peruntukan sebesar ini. Namun adakah cadangan-cadangan Perdana Menteri ini menepati keperluan sebenar rakyat di sebelah sini?
Sebagai contoh, peruntukan RM 850 juta untuk kabel dasar laut walaupun baik tetapi saya kira agak besar dan tidak menepati keperluan sebenar rakyat Sarawak khususnya di luar bandar.
Berdasarkan maklumat terkini daripada SKMM, capaian internet di Sarawak sudahpun mencapai tahap 55%, (melepasi sasaran kerajaan pada kadar 50%) dan ini sebenarnya jauh lebih baik berbanding Kedah, Kelantan dan Perak walhal capaian bekalan air paip terawat di luar bandar Sarawak hanyalah 57.4% dan dalam masa yang sama, Sarawak adalah negeri ketiga tertinggi insiden kemiskinannya (LaporanPenyiasatan Isi Rumah dan Kemudahan Asas 2012).
Peruntukan RM 500 juta untuk membaiki Lebuhraya Pan-Borneo pula sebenarnya terlalu rendah berbanding keperluan untuk menaiktaraf jalanraya tulang-belakang sistem pengangkutan darat di Borneo ini kepada ‘dual-carriage way’ yang dianggarkan berjumlah RM22.0 bilion (Pelan Pembangunan Rangkaian Lebuhraya 2010).
Malahan, berdasarkan ulasan Menteri Pembangunan Infrastruktur dan Komunikasi, Datuk Seri Michael Manyin, sebahagian besar daripada peruntukan ini hanya akan digunakan untuk pembinaan 95 buah laluan memotong sepanjang lebuhraya sejauh 2,239 km ini.
Jelas, komitmen kerajaan pusat untuk menyediakan sebuah lebuhraya yang baik dan selesa untuk rakyat Sarawak dan Sabah setanding dengan yang dinikmati oleh rakan-rakan di Malaysia Barat masih diragui.
Selain itu, strategi pemberian subsidi bagi menyeragamkan harga barangan pengguna di Sarawak dan Sabah berjumlah RM331 juta pula dilihat tidak lestari secara ekonominya.
Ini adalah kerana pendekatan yang jauh lebih efektif adalah semakan semula dasar kabotaj sedia-ada yang menghalang pemunggahan dan pengangkutan barangan secara langsung ke pelabuhan-pelabuhan di Sarawak dan Sabah.
Dasar kabotaj ini diakui oleh ramai penganalis sebagai antara punca utama perbezaan harga barangan di antara Semenanjung Malaysia dan Malaysia Timur di samping masalah ketidakcekapan sistem pengangkutan darat yang disebabkan oleh keadaan Lebuhraya Pan-Borneo yang kurang memuaskan.
Dengan dasar yang lebih tepat, RMM331 juta ini mungkin lebih strategik digunakan untuk melonjakkan kecemerlangan pendidikan anak-anak bumiputera Sarawak khususnya di luar bandar.
Isu tanah adat bumiputera atau tanah NCR di Sarawak adalah isu besar yang menunjangi perasaan tidak puas hati sebahagian besar rakyat Sarawak khususnya orang Dayak terhadap kerajaan negeri sekarang ini.
Isu dasarnya bukanlah semata-mata tentang mempercepatkan pengukuran dan pengesahan status tanah NCR tersebut tetapi yang jauh lebih penting ialah pengiktirafan kerajaan negeri terhadap hak kaum bumiputera ke atas tanah adat turun-temurun mereka mengikut hukum adat mereka sendiri.
Mempercepatkan proses pengesahan tanah NCR atau juga disebut sebagai ‘perimeter survey’ ini pada asasnya akan mempercepatkan proses pengambilalihan tanah-tanah tersebut oleh kerajaan negeri dan agensi-agensi berkaitan tanpa perlu mengiktiraf status ‘pulau galau’ (hutan simpanan komunal) dan ‘pemakai menoa’ (domain wilayah rumah panjang) tanah-tanah rakyat ini sebagai tanah NCR.
Isu definisi tanah adat ini sebenarnya sudahpun diakui oleh Mahkamah Tinggi dalam kes Nor Nyawai pada tahun 2001 yang menjelaskan bahawa tanah NCR bukanlah hanya ‘temuda’ (kawasan yang terdekat dengan rumah panjang yang juga digunakan untuk bercucuk-tanam dan lain-lain) sepertimana yang difahami oleh kerajaan negeri tetapi ia juga termasuklah ‘pulau galau’ dan ‘pemakai menoa’.
Ini adalah isu penghakisan hak rakyat bumiputera Sarawak oleh kerajaan negeri dan agensi-agensinya ke atas tanah-tanah adat mereka. Sebenarnya bukanlah RM50 juta ini yang diperlukan tetapi yang rakyat mahukan ialah reformasi undang-undang berkaitan tanah adat secara komprehesif agar hak mereka terus dipertahankan.
Tidaklah dinafikan bahawa rakyat Sarawak juga akan menerima manfaat daripada inisiatif BR1M, i-BR1M dan peruntukan-peruntukan untuk sistem kesihatan, pendidikan dan pembangunan luar bandar yang lain.
Namun demikian, apa yang cuba diketengahkan di sini ialah setakat manakah peruntukan-peruntukan besar untuk Sarawak ini menepati keperluan rakyat Sarawak itu sendiri? Atau adakah ia bakal direbut oleh mereka yang berkepentingan dan hanya dinikmati oleh kelompok elit tertentu di negeri ini? Moga-moga igauan ngeri Laporan Ketua Audit Negara 2012 tidak berulang lagi.
Mungkin ini adalah cerminan keyakinan Perdana Menteri dengan mandat baru beliau pada PRU13 yang lalu khususnya daripada Malaysia Timur.
Sekilas pandang, Bajet 2014 tampak lebih mesra Sarawak dan Sabah.
Berikut adalah projek-projek utama yang dikhususkan untuk Malaysia Timur dalam pembentangan Bajet 2014 yang lepas:
1. RM850 juta untuk kabel dasar laut bagi peningkatan capaian internet di Sarawak dan Sabah
2. RM500 juta untuk Lebuhraya Pan-Borneo
3. RM331 juta untuk penyeragaman harga barangan di Sarawak dan Sabah
4. RM312 juta untuk menaiktaraf beberapa lapangan terbang termasuk di Sarawak dan Sabah
5. RM130 juta untuk subsidi pengangkutan udara luar bandar di Sarawak dan Sabah
6. RM75 juta untuk bantuan tangki air di Sarawak
7. RM50 juta untuk kerja pengukuran dan pengesahan tanah adat bumiputera Sarawak dan Sabah
8. RM30 juta untuk 60 buah Kedai Rakyat 1 Malaysia di Sarawak dan Sabah
9. 2 buah RTC untuk Sarawak dan Sabah
10. 1 buah UTC di Sarawak
Secara keseluruhan, projek-projek di atas berjumlah sekurang-kurangnya RM2.3 bilion. Jelas, suatu peruntukan yang lebih besar berbanding tahun-tahun sebelum ini. Tentunya rakyat Sarawak bersyukur kepada Allah atas peruntukan sebesar ini. Namun adakah cadangan-cadangan Perdana Menteri ini menepati keperluan sebenar rakyat di sebelah sini?
Sebagai contoh, peruntukan RM 850 juta untuk kabel dasar laut walaupun baik tetapi saya kira agak besar dan tidak menepati keperluan sebenar rakyat Sarawak khususnya di luar bandar.
Berdasarkan maklumat terkini daripada SKMM, capaian internet di Sarawak sudahpun mencapai tahap 55%, (melepasi sasaran kerajaan pada kadar 50%) dan ini sebenarnya jauh lebih baik berbanding Kedah, Kelantan dan Perak walhal capaian bekalan air paip terawat di luar bandar Sarawak hanyalah 57.4% dan dalam masa yang sama, Sarawak adalah negeri ketiga tertinggi insiden kemiskinannya (LaporanPenyiasatan Isi Rumah dan Kemudahan Asas 2012).
Peruntukan RM 500 juta untuk membaiki Lebuhraya Pan-Borneo pula sebenarnya terlalu rendah berbanding keperluan untuk menaiktaraf jalanraya tulang-belakang sistem pengangkutan darat di Borneo ini kepada ‘dual-carriage way’ yang dianggarkan berjumlah RM22.0 bilion (Pelan Pembangunan Rangkaian Lebuhraya 2010).
Malahan, berdasarkan ulasan Menteri Pembangunan Infrastruktur dan Komunikasi, Datuk Seri Michael Manyin, sebahagian besar daripada peruntukan ini hanya akan digunakan untuk pembinaan 95 buah laluan memotong sepanjang lebuhraya sejauh 2,239 km ini.
Jelas, komitmen kerajaan pusat untuk menyediakan sebuah lebuhraya yang baik dan selesa untuk rakyat Sarawak dan Sabah setanding dengan yang dinikmati oleh rakan-rakan di Malaysia Barat masih diragui.
Selain itu, strategi pemberian subsidi bagi menyeragamkan harga barangan pengguna di Sarawak dan Sabah berjumlah RM331 juta pula dilihat tidak lestari secara ekonominya.
Ini adalah kerana pendekatan yang jauh lebih efektif adalah semakan semula dasar kabotaj sedia-ada yang menghalang pemunggahan dan pengangkutan barangan secara langsung ke pelabuhan-pelabuhan di Sarawak dan Sabah.
Dasar kabotaj ini diakui oleh ramai penganalis sebagai antara punca utama perbezaan harga barangan di antara Semenanjung Malaysia dan Malaysia Timur di samping masalah ketidakcekapan sistem pengangkutan darat yang disebabkan oleh keadaan Lebuhraya Pan-Borneo yang kurang memuaskan.
Dengan dasar yang lebih tepat, RMM331 juta ini mungkin lebih strategik digunakan untuk melonjakkan kecemerlangan pendidikan anak-anak bumiputera Sarawak khususnya di luar bandar.
Isu tanah adat bumiputera atau tanah NCR di Sarawak adalah isu besar yang menunjangi perasaan tidak puas hati sebahagian besar rakyat Sarawak khususnya orang Dayak terhadap kerajaan negeri sekarang ini.
Isu dasarnya bukanlah semata-mata tentang mempercepatkan pengukuran dan pengesahan status tanah NCR tersebut tetapi yang jauh lebih penting ialah pengiktirafan kerajaan negeri terhadap hak kaum bumiputera ke atas tanah adat turun-temurun mereka mengikut hukum adat mereka sendiri.
Mempercepatkan proses pengesahan tanah NCR atau juga disebut sebagai ‘perimeter survey’ ini pada asasnya akan mempercepatkan proses pengambilalihan tanah-tanah tersebut oleh kerajaan negeri dan agensi-agensi berkaitan tanpa perlu mengiktiraf status ‘pulau galau’ (hutan simpanan komunal) dan ‘pemakai menoa’ (domain wilayah rumah panjang) tanah-tanah rakyat ini sebagai tanah NCR.
Isu definisi tanah adat ini sebenarnya sudahpun diakui oleh Mahkamah Tinggi dalam kes Nor Nyawai pada tahun 2001 yang menjelaskan bahawa tanah NCR bukanlah hanya ‘temuda’ (kawasan yang terdekat dengan rumah panjang yang juga digunakan untuk bercucuk-tanam dan lain-lain) sepertimana yang difahami oleh kerajaan negeri tetapi ia juga termasuklah ‘pulau galau’ dan ‘pemakai menoa’.
Ini adalah isu penghakisan hak rakyat bumiputera Sarawak oleh kerajaan negeri dan agensi-agensinya ke atas tanah-tanah adat mereka. Sebenarnya bukanlah RM50 juta ini yang diperlukan tetapi yang rakyat mahukan ialah reformasi undang-undang berkaitan tanah adat secara komprehesif agar hak mereka terus dipertahankan.
Tidaklah dinafikan bahawa rakyat Sarawak juga akan menerima manfaat daripada inisiatif BR1M, i-BR1M dan peruntukan-peruntukan untuk sistem kesihatan, pendidikan dan pembangunan luar bandar yang lain.
Namun demikian, apa yang cuba diketengahkan di sini ialah setakat manakah peruntukan-peruntukan besar untuk Sarawak ini menepati keperluan rakyat Sarawak itu sendiri? Atau adakah ia bakal direbut oleh mereka yang berkepentingan dan hanya dinikmati oleh kelompok elit tertentu di negeri ini? Moga-moga igauan ngeri Laporan Ketua Audit Negara 2012 tidak berulang lagi.
No comments:
Post a Comment